Det är en djupt rotad tradition i Sverige att betrakta postservice som en grundläggande rättighet, tillgänglig för varje individ var de än befinner sig i landet.
Därför är det med stor besvikelse vi nu ser hur Postnord, som har monopol på spårbara småförsändelser genom varubrev, har fattat ett beslut som slår hårt mot småföretag och kunder utanför de större städerna.
Misslyckandet med Postnords varubrev.
För inte så länge sedan beslutade Postnord att begränsa inlämningen av varubrev till postkontor, och dessa återfinns endast i stadsregioner.
Annons presenteras genom bilden.Klicka på bilden för att beställa.
Som en följd måste företag som distribuerar små och lätta artiklar nu vända sig till dyrare paketsändningar för att kunna ge sina kunder spårbarhet.
Beslutet leder till högre kostnader inte enbart för företagen men även för kunderna.
Det handlar inte bara om att kostnaderna ökar.
Det står om den viktiga principen att alla individer bör ha samma möjligheter till postservice.
Glesbygden, som redan utmanas av olika servicegap, blir än en gång negligerad.
För småföretag som litar på att kunna distribuera varor på ett kostnadseffektivt och spårbart sätt är detta en hård käftsmäll.
De är nu tvungna att välja om de ska absorbera de extra kostnaderna själva eller skicka räkningen vidare till konsumenterna.
Varje val här är ohållbart i det långa loppet och kan orsaka en nedgång i konkurrenskraften för svenska företag.
Detta är även en fråga om likabehandling.
Postnord är ett företag som ägs av svenska staten och ska därför agera i allmänhetens intresse.
Det är emot denna princip att försvåra för en stor del av invånarna att nyttja grundläggande posttjänster.
Alla delar av Sverige förtjänar att ha likvärdiga förutsättningar för handel och kommunikation.
Det är anmärkningsvärt att Postnord redan har ett system av paketutlämningsplatser redo att hantera varubrev, om de bara blev tillsagda.