Svedala kommun: Från botten till plats 44 – en manipulerad framgångssaga?
Bakgrund: Sveriges företagsovänligaste kommun
Från 2017 till 2020 föll Svedala kommun dramatiskt i Svenskt Näringslivs bedömning av företagsklimat.

Företagarna rapporterade att de sällan fick assistans men frekvent utsattes för nya kostnader och utredningar, oftast för småsaker.
Avgiften för tillsyn belöpte sig på 1400 kr per timme
Företagare beskrev en vardag där de levde i ständig oro för nya inspektioner, ofta initierade av kommunen genom att granska företags hemsidor, etiketter och liknande.
Att utmana en avgift eller granskning kunde resultera i fler undersökningar och ytterligare kostnader.
Kommunen hade makten att stänga företag, och många småföretagare kände sig maktlösa inför systemet.
Företagsflykt och misstro
Resultatet var att näringslivsorganisationer i Svedala avbröt sin relation med kommunen
Flera företag valde att flytta ut eller undvek att etablera sig i kommunen
Svedala fick rykte om sig som Sveriges mest företagsovänliga kommun
och det skrevs om situationen i hela landet
Förändringen skedde – dock inte via reformer
Problemen hade kunnat åtgärdas enkelt genom att:
Ge instruktioner till inspektörer att bistå, istället för att hindra, företagen
Men istället för att reformera tillsynen valde kommunen en annan väg.
Uppmärksamheten riktades mot att stärka Svedalas image bland företagen som deltar med röstning i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen rekryterade två specialister för att förbättra rankingen, distribuerade nyhetsbrev, uppdaterade sin webbplats, lanserade en tidning samt sociala medier och promoverade sig som den främsta företagskommunen i Sverige på sin webbplats och vid olika tillställningar.
En stor ekonomisk satsning för att öka ranking påbörjades av kommunen.
Resultat: En raketklättring i rankingen
Från de lägre regionerna på rankingen 2020 (position 236) har Svedala stigit till plats 44 år 2024, det mest betydande klivet uppåt i Skåne på fem år
Under sex år i följd har kommunen lyckats höja sitt resultat i Svenskt Näringslivs undersökning, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala upp till sex
Ämne: Är det manipulation eller verklig förbättring?
Rankingen har förbättrats, men många företagare kvarstår med sin kritik.
En del företagare håller sig tysta i offentligheten av oro för att träffas av kostsamma tillsynsavgifter eller böter som hämnd.
Den fasta avgiften på 1400 kr i timmen för tillsyn kvarstår, och kommunens intäkter från dessa avgifter är högre än någonsin.
Småföretagarna upplever inte någon förbättring, tvärtom – antalet inspektörer har ökat och rädslan för kommunen är omfattande.
Det är i huvudsak de företag som är anslutna till Svenskt Näringsliv och deltar i omröstningen som märker av förbättringar.
För övriga företagare är verkligheten ofta densamma eller sämre än tidigare.
Rankingspositionen för Svedala kommun har blivit bättre, men företagen upplever större svårigheter
Framgången för Svedala kommun i företagsrankingen är oomtvistad
Dock döljer siffrorna en annan sanning där företagarna känner sig hindrade och ekonomiskt belastade av kommunens regelverk
2025 visar en ökning av aktiviteter för att attrahera fler röster.
Genom aktiviteter som jippon, fester och prisutdelningar till röstberättigade genereras fler röster.
Svedala kommun har nyligen rekryterat en ny medarbetare för att locka fler företag till regionen.
Så man kan få in ännu mer avgifter.